Amerikassa kaikki on suurempaa, parempaa ja kauniimpaa. Tai ei sentään, mutta harrastustoiminnan amerikkalaiset ovat osanneet järjestää, taito, jota suomalaiset eivät ole kyenneet omaksumaan.
Monen
suomalaisen nuoren työpäivä ei pääty koulun kellon viimeiseen pärähdykseen.
Koulun jälkeen painetaan tukka putkella kohti kotia vaihtamaan kamat
harrastuksia varten, napataan ehkä sämpylä tai energiapatukka matkalla ja
sitten mentiin. Kaikki lapset eivät edes käy kotona, vaan jatkavat suoraan
koululta treeneihin. Illalla kotiin palaa väsynyt lapsi, jolla on läksyt vielä
tekemättä ja ruoka syömättä.
Myöskään monen
suomalaisen aikuisen työpäivä ei pääty siihen, että astuu työpaikan ovesta
ulos. Kolmen lapsen eri aikataulut on tallennettu kännykkään, ja koska
koristreenit pidetään kaupungin toisella laidalla ja telinevoimistelu toisella,
on kaksi lapsista vietävä autolla ja nuorimmainen haettava matkalla
iltapäiväkerhosta, ettei tämä joudu olemaan yksin kotona. Lapset siis autoon
yksi kerrallaan kuka mistäkin, pikainen treenikamppeiden tarkistus, banaani
käteen jokaiselle ja menoksi. Lasten
harrastaessa ehtii sopivasti käydä kaupassa, hakea sitten ensimmäisen
koripallosta ja viedä partioon ja sitten lähteä hakemaan seuraavaa. Yksi lukee
takapenkillä Aku Ankkaa.
Illalla
lämmitetään viikonloppuna tehtyä ruokaa jääkaapista annoksittain ja patistetaan
lapsia tekemään läksyt. Sitten on nuorimpien iltapesun aika, vanhin haluaa olla
tietokoneella vielä hetken. Vanhemmat katsovat kulmat koholla esikoisen
matkassa treeneistä tullutta laskua: hinta on taas noussut.
Koulun
pesäpallotunnilla harjoitellaan lyömistä. Jokainen yrittää viisi kertaa ja
sitten vaihtuu lyöjä, kahdestakymmenestäkahdesta oppilaasta kuusi osuu palloon
ainakin kerran, muut lyövät hutin joka kerran. Tunnin lopussa heitetään palloa
pareittain, kahdeksan oppilasta vetää kädet pään suojaksi ja laittaa silmät
kiinni pallon tullessa kohti. Tunnilla hengästyivät ne, jotka kiipesivät kentän
koripallotelineisiin ennen kuin opettaja ehti kieltää.
Suomalainen
harrastustoiminta on järjestetty naurettavasti. Harrastukset ovat kalliita,
urheiluharrastuksissa täytyy usein tähdätä huipulle alusta asti. Jos haluaa
vain harrastaa huvikseen, saa huomata löytävänsä itsensä yhä useammin
vaihtopenkiltä. Huippua tavoitellessa harjoituksia on joka arkipäivä monen
tunnin edestä. Harrastukset ovat eri puolilla kaupunkia, ja perheiden yhteinen
aika hupenee siihen, että kaikki ravaavat harrastuksesta toiseen
kulkuvälineellä jos toisellakin. Illan yhteinen aika kuluu siihen, että
yritetään saada pakolliset iltatoimet tehdyiksi.
Harrastaminen on
monella tapaa hieno asia: lapsi saa uusia kontakteja, liikkuu aktiivisesti
(mikä, kuten sanottua, ei ole koulun liikuntatunneilla mitenkään itsestään
selvää) ja ylittää itsensä oppiessaan uusia taitoja. Mikä neuvoksi
harrastamisen helpottamiseksi?
Voisimme oppia
paljon amerikkalaisesta tavasta harrastaa. Amerikassa harrastusporukat, oli
sitten kyse kerhosta tai joukkueesta, kokoontuvat koululla. Lapsi harrastaa
siis tutussa ympäristössä ja vieläpä heti koulun jälkeen, jolloin kenenkään ei
tarvitse kuljettaa lasta maan ääriin. Kerhoja voisi olla erilaisia, joista
monia nuoret ja opiskelijat voisivat pitää. Vanhemmat voivat rauhallisin mielin
luottaa lapsensa osaavan mennä harrastukseen ja tulla sieltä pois, illalla jää
enemmän aikaa olla perheen kanssa.
Toki mallissa on
myös hankaluutensa: kouluja ei esimerkiksi voida varustaa samalla tavoin kuin
vaikkapa urheiluopistoa. Koululle keskitetyssä kerho- ja urheilutoiminnassa
saisivat kuitenkin mahdollisuuden toimintaan myös ne, jotka eivät haaveile
ammattilaisen urasta sekä ne, joiden vanhemmat eivät pysty kuljettamaan
treeneihin tai maksamaan isoja lisenssimaksuja. Jokaisella koululla ei voida järjestää
mahdollisuutta jokaiselle harrastukselle, mutta jokaiselle koululle on mahdollista
järjestää monimuotoista harrastustoimintaa.
Joillakin
kouluilla tämä onnistuu jo opettajien, opiskelijoiden ja vanhempien voimin.
Nämä koulut osoittavat, että harrastuksen ei tarvitse maksaa omaisuuksia, eikä
sen tarvitse kuluttaa lapsia ja vanhempia loppuun. Kouluista on mahdollista
saada hienoja lasten ja nuorten toiminnan keskuksia, kun asia hoidetaan
järjellä ja sydämellä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti