maanantai 26. marraskuuta 2012

Olen nainen, ja siksi siis vainottu

Tervehdys! Olen 22-vuotias nainen, ja olen siksi vainottu. Minua ei käsketä armeijaan, koska minua ei pidetä yhtä tärkeänä Suomen puolustukselle kuin miehiä. Saan toki mennä jos haluan, mutta ei minua sinne kukaan käske. Jos mokaan töissä, saan heti haukut, koska olen nainen. Saavat tietysti miehetkin, mutta minä saan haukut, koska olen nainen. Jos päätän jonakin päivänä erota miehestäni, on varmaa, että hän ei ainakaan lapsiamme (joita tosin ei vielä ole) saa. Olenhan nainen, vainottu, ja oikeutettu saamaan ainakin kantamani lapset. Niin ja minulla on kuukautisetkin, mitä miehillä ei ole, joten he eivät voi tietää mitään kärsimyksistäni.

Hetkinen.

Moni uutisia, erityisesti tietyntyyppisiä uutisia seurannut tietää liikenneministeri Merja Kyllösen ajojahdista. Ainakin itse hän väittää käytyä keskustelua ajojahdiksi. Ministeri kokee, että häntä vainotaan työssään tehdyistä valinnoista vain sen vuoksi, että hän on nuori nainen. Tuomas Enbuske kysyi Radio Novan Enbuske & Linnanahde Crew -ohjelmassa Kyllöseltä, onko häntä tytötelty työssään. Kyllönen vastasi näin:

"Ei ne uskalla tytötellä. Se on semmosta vähättelyä siihen osaamiseen, tekemiseen, tietoon sekä elämänkokemukseen. Se tulee rivien välistä. Harva sen uskaltaa ihan päin naamaa sanoa."

Naisilla on ihastuttava taito vedota naiseuteen juuri oikeissa paikoissa. Moni nainen tekee näin esimerkiksi jonkun huomauttaessa naisen tekemästä mokasta, vaikka moka itsessään ei tietystikään johdu siitä, että kyseessä on nainen. Vain huomautus johtuu siitä, että mokaaja oli nainen. Välillä kuuntelen korvat punaisena naisten selittelyä, ja mietin, toiminko tosiaan itsekin näin?

Ikävä kyllä tasa-arvon ajaminen on nykyisin kääntynyt täysin nurin niskoin. Itseään feministeiksi kutsuvat henkilöt tallovat miesten oikeuksia naisten etujen vahvistamiseksi. Tasa-arvo tarkoittaa sitä, että miehen kuuluu imuroida ja laittaa ruokaa, mutta naisen ei tarvitse tietää, miten vaihtaa sulake tai autoon talvirenkaat. Se tarkoittaa sitä, että naisten täytyy saada mennä armeijaan, mutta heitä ei saa sinne pakottaa. Miesten sen sijaan on pakko mennä joko armeijaan tai siviilipalvelukseen. Naiskiintiöt tarvitaan, mutta mieskiintiöitä ei. Tyttöjen ongelmiin koulussa kiinnitetään huomiota, mutta kukaan ei välitä siitä, että pojat pärjäävät koulussa yleisesti tyttöjä huonommin. Yliopistot ovat naisvaltaistuneet, mutta se on vain tasa-arvon mukaista. Ovathan naiset sentään miehiä älykkäämpiäkin! Vai ovatko?

En tarkoita tällä kirjoituksellani, etteivätkö naisten oikeudet olisi tärkeitä. Ne ovat todella tärkeitä. Yhtä tärkeitä kuin miestenkin. Ennen kaikkea haluaisinkin ajaa tasa-arvoa. Tahtoisin, että kenenkään palkkaus ei olisi kiinni siitä, että hän saattaa tulla raskaaksi. Tahtoisin, että isillä olisi lasten huoltajuuteen samanlaiset oikeudet kuin äideilläkin. Tahtoisin, että ketään ei pakoteta käyttämään lähes vuotta elämästään joko armeijassa tai siviilipalveluksessa, ellei tämä henkilö niin haluaisi. Mutta minä olenkin sinisilmäinen ja naiivi.

Minä olen nainen, ja iloinen siitä. En tahdo, että minua syrjitään naiseuteni takia, mutta en todellakaan aio alkaa selitellä asioita naiseudellani. Jos minä mokaan, seison leuka pystyssä valmiina ottamaan haukut vastaan, jos niitä on tullakseen. Olen itse sen virheen tehnyt, ja se ei liity siihen, etten käy seisten pissalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti